Alles over kokosolie + 7 voordelen

voordelen kokosolie

Doorgaans ben ik niet bepaald zuinig als het om vetten gaat. Ik ben het soort mens dat voor de zekerheid nog een extra scheut olijfolie of puntje sojaboter in de pan gooit en tja…het gevolg daarvan zie je aan m’n ietwat ‘zwangere’ buikje.

Kokosnoot: De bron van kokosolie :)

Dus nee, een Sonja Kimpen zal ik nooit worden. Al is het maar omdat a) een geslachtsverandering prijzig is en b) ik sportschoenen alleen aanschaf omdat ze comfortabel zitten 😉

Dat gezegd zijnde: als er zich betere alternatieven aandienen om verantwoorder te kunnen bakken, wokken, enz., dan ben ik daar zeker ontvankelijk voor. En toevallig krijg ik dan toch net een pot kokosolie in handen zeker!

Wat is kokosolie?

Kokosolie is een olie die wordt verkregen door middel van persen, of door extractie, van het witte vruchtvlees van de kokosnoot. Het heeft een smeltpunt van ± 24°C en das meteen de reden dat je deze olie in ons relatief ‘koude’ klimaat vooral in z’n vaste, geharde vorm zal tegenkomen. Wij zouden het dus beter kokosvet kunnen noemen 🙂

kokosolie amanprana

Negatief imago

Gek genoeg heeft kokosolie altijd een vrij negatief imago gehad. Zo zou het voornamelijk bestaan uit verzadigde vetten (klopt) en daardoor een nadelig effect hebben op je cholestrol, darmflora en dat soort dingen (klopt niet helemaal). Ondanks het feit dat er inmiddels iets genuanceerdere wetenschappelijke onderzoeken zijn gevoerd, zijn die eerste – godbetert vooroorlogse -conclusies blijkbaar nog steeds de standaard.

LDL en HDL

Ik ga jou – en mezelf – heus niet vermoeien met allerlei wetenschappelijke feiten en/of amateuristisch voedingsadvies. Een korte samenvatting en eerherstel voor kokosolie lijkt me desondanks niet overbodig. Het komt erop neer dat er in de wereld van de ‘slechte’ verzadigde vetten wel degelijk een onderscheid te maken valt en dat hun functies – en gevolgen – nogal verschillen. Recentelijk wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat kokosolie juist minder calorieën levert dan de meeste andere oliën en dat diezelfde calorieën ook nog eens direct worden omgezet in energie. Ze zijn minder in de gelegenheid om zich in je lichaam op te stapelen!

Bovendien schijnt het laurinezuurgehalte (50%) van kokosolie bij te dragen aan een betere darmflora en een goede cholesterol. Samengevat maakt dit kokosolie tot een snel afbreekbaar vet dat juist méér energie levert en minder vetopslag veroorzaakt. Klap op de vuurpijl is dat vitamines, mineralen en vetoplosbare stoffen daardoor ook stukken beter kunnen worden opgenomen.

Als dit alles waar is – en ik geloof het best – dan lijkt kokosolie me toch wel een uitstekend alternatief 🙂

Waar op letten?

Vanwege de toegenomen populariteit van kokosolie zijn er inmiddels vele soorten op de markt, de ene al kwalitatiever dan de andere. Belangrijk om op te letten is dat de kokosolie koudgeperst werd. Op die manier blijven alle goede eigenschappen (voedingswaarden) behouden. Er zijn wellicht ook varianten op de markt waarbij het basisingredient (pulp van de kokosnoot) al helemaal niet meer in goede staat was vóór de verwerking.

Voordelen kokosolie

Wil je zeker zijn van de kwaliteit, dan is kokosolie met een bio-garantie altijd een zekerheidje.

Waar kan je kokosolie voor gebruiken?

Simpel, voor alles waar je anders een reguliere olie of een geharde plantaardige boter voor gebruikt. Dus om te smerenbakkenwokken en braden! Een héél groot voordeel van kokosolie is dat het niet schadelijk wordt bij verhitting. Om te frituren gebruik je wel best ontgeurde kokosolie en hoef je deze sowieso niet te verhitten boven de 170°C. Elke maakte daar al eerder een video over:

>> Welke olie gebruik je om te frituren

Omdat het in ons klimaat een vaste(re) vorm heeft, is kokosolie makkelijk smeerbaar en kan je het gebruiken ter vervanging van (plantaardige) boter op je boterham. Wie verwacht voortaan alleen maar ‘bounty‘ tussen z’n broodje te proeven kan gerust ademhalen. Tuurlijk proef je het een héél klein beetje, maar das echt te verwaarlozen. Bovendien is het gewoon lekker en past het prima bij het meeste andere broodbeleg.

Inmiddels gebruik ik al een weekje kokosolie in de keuken en ik ben er zéér content over. Binnenkort al je hier dus zeker nog een aantal inspirerende recepten met kokosolie kunnen verwachten. Watch me! 🙂

Oh ja, om je helemaal gek te maken; kokosolie is ook zeer bruikbaar als vochtinbrengende créme. Als het écht warm genoeg is, kan je je dus meteen wapenen tegen uitdroging én ondertussen een stukje seitan bakken op je buik!

No Milky Way 2 - vegan lunch

Ben jij de saaie boterhammen ook zo beu? Check dan zeker ons boek met heerlijke lunchrecepten (warm en koud).

7 voordelen van kokosolie

Alle gekheid op een stokje: hier nog even de samenvatting van alle goede redenen om voortaan met kokosolie aan de slag te gaan!

  1. Bevat nauwelijks ‘slechte’ verzadigde vetten
  2. Wordt makkelijk door het lichaam geabsorbeerd en levert meteen energie
  3. Werkt cholesterolverlagend en er is minder risico op een verhoogde vetopslag
  4. Vitamines, mineralen en andere noodzakelijk voedingsstoffen worden gemakkelijker opgenomen
  5. Multifunctioneel gebruik: geschikt voor smerenbakken, braden, wokken,… Ook geschikt voor koude (o.a. raw food) bereidingen als ijs, cake, taart,…
  6. Zachte geur en dito smaak –  niet te dominant
  7. Zelfs geschikt als vochtinbrengende créme!

Wat denk je? Kokosolie het proberen waard? 🙂

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
vegan weekmenu

Schrijf je in en ontvang
ons gratis Vegan weekmenu

Vegan eten hoeft niet moeilijk te zijn. Met dit kant-en-klare weekmenu hoef je zelfs niet meer na te denken ;-) Recepten voor ontbijt, lunch en diner.

4 reacties

  1. ik gebruik ook de kokosolie als masker voor mij haren : een eetlepel van kokosolie in je handen doen smeren tot vloeibaar word en in je haren goed in smeren en een half uurtje in laten trekken of langer als je meer tijd hebt daarna haar schampo in smeren en daarna goed uit spoelen soms moet je nog eens schampo gebruiken daarna je haar drogen zo als je gewent bent je haar ziet er daarna goed en glazend uit ps als je kort haar hebt iets minder gebruiken de kokosolie groetjes petrab

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • vegan kookboeken
  • Meest recente berichten

  • Recente reacties

  • Ook lezen?

    Maca - wat is maca poeder?

    Wat is maca poeder?

    Maca is een plant die groeit in Peru (Andesgebergte). De wortel wordt hiervan gebruikt als superfood en je ziet het meestal als een geel poeder.

    Aardpeer bereiden

    Aardpeer bereiden – zo doe je dat

    Aardperen, het is niet voor iedereen zo’n evidente groente, redelijk onbekend. Ze horen dan ook bij de vergeten groenten. Maar al deze vergeten groenten hebben

    Artisjok - wat is het en hoe kook je het?

    Artisjok

    Wat zijn artisjokken? Artisjok is een plant die nauw verwant is aan de distel en vooral voorkomt in het Mediterrane gebied. Ze worden verkocht en