22 tips om plantaardig eten in je leven in te bouwen – Zonder gedoe :-)

Tips om plantaardig - vegan eten in je leven in te bouwen

Ik ben zelf al een tijdje veganist (van 2005) en daarvoor 5 jaar vegetariër. Plantaardig leven is voor mij dus een gewoonte; niet moeilijk en ik hoef er niet over na te denken.

Dit is natuurlijk niet bij iedereen het geval. Ik krijg vaak mails – van mensen die pas starten of vaker vegan willen eten – dat ze niet goed weten hoe en wat te doen. Of waar ze in ieder geval moeten beginnen. Ik krijg echter ook mails van mensen die wel al een tijdje bezig zijn, maar voor wie het sociale aspect toch nog moeilijk blijft.

Daarom heb ik voor jou enkele tips verzameld zodat jij zonder zorgen veganistisch kan gaan eten. En dat eenvoudig kan volhouden 🙂

1. Bedenk waarom jij dit wil

Er zijn verschillende redenen om plantaardig te willen gaan eten en dat is voor ieder mens anders. Misschien wil jij die stap zetten voor de dieren, het milieu, de wereldvoedselproblematiek of om je gezondheid te verbeteren. Misschien doe je het om al die redenen en das natuurlijk helemaal perfect!

Meestal heb je echter 1 hoofdreden waarom je de stap zet of wil gaan zetten. Als je deze reden dieper gaat uitdenken wordt het echt iets van jezelf. Dan zal het ook veel makkelijker zijn om “nee” tegen iemand te zeggen als die jou iets wil aanbieden wat je niet meer wil eten. Na een tijdje komen de andere redenen er misschien bij en hoe bewuster je wordt van je eigen unieke bijdrage, des te sterker je in je schoenen zal staan. En des te makkelijker zal het voor je worden om te eten en te leven op een manier waar jij gelukkig van wordt.

waarom-plantaardig-eten

2. Neem je onderbewuste in de maling

Het is niet voor iedereen evident om in één keer van alleseter naar planteneter te gaan. Je onderbewustzijn wil je namelijk voor ‘gevaar’ behoeden en het liefst alles bij het oude houden, hoe raar dat ook mag klinken. Pas daarom geleidelijk je menu aan en experimenteer met plantaardige gerechten tot je ontdekt wat je allemaal echt lekker vindt.

3. Maak het jezelf niet te moeilijk

Als je op internet gaat zoeken, vind je natuurlijk de mooiste en meest exotische vegan maaltijden. Als je er dan zelf mee aan de slag gaat, blijkt het soms behoorlijk ingewikkeld te zijn of heb je van bepaalde ingrediënten nog nooit gehoord. Misschien zakt de moed je dan al snel in je schoenen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Doe jezelf dat niet aan. Eet de groentegerechten die je al kent en die eenvoudig te maken zijn. Je zal vanzelf wel nieuwe dingen en smaken gaan ontdekken.

Toen Stijn en ik gingen samenwonen hadden we beiden geen kookervaring. Aangezien Stijn als eerste thuis kwam van zijn werk, leek het mij wel makkelijk dat hij dan voor het eten zou zorgen 😉

Zijn zus is wel vegetariër, maar vegan was helemaal nieuw voor hem. In één van zijn eerste blogberichten stond:

“Mijn eigen grootste angst was om ‘nooit meer lekker te kunnen eten’. Het was echter ook de drijfveer om er dan zelf wat van te maken, en als ik erop terugkijk ben ik maar wat blij met wat het mijn smaakpapillen heeft gebracht.” Stijn

Hij doet nu ook niks liever dan plantaardig koken en ontdekt en maakt nog steeds allerlei lekkere en nieuwe recepten 🙂

4. Eet een vegan variant van wat je al lekker vond.

Deze tip sluit aan op de vorige. Ga eens na wat jouw favorieten gerechten zijn (of waren). Misschien zaten deze wel vol vlees, vis, eieren en/of melk. Geen paniek! Je kan deze gerechten nog steeds gaan eten, maar dan in een vegan jasje. Dat is ook meteen een handige manier om je familie en vrienden te laten wennen aan jou nieuwe leven :).

vegan variant

Enkele tips nodig? Check ons ebook Klassiekers Vegan Style.

5. Hou vol. Een misstap hoeft niet het einde te betekenen.

Je hebt eens iets “verkeerd” gegeten, iets dat je eigenlijk niet meer wilde eten. Per ongeluk – omdat je een etiket niet goed gelezen had – of omdat je het niet simpelweg een keer niet kon weerstaan. Het is het einde van de wereld niet en je hoeft je daar helemaal niet ‘schuldig’ over te voelen. Je leert stapsgewijs bij en de volgende maaltijd kan je weer een keuze maken.

Een tijdje geleden heb ik met Erik samengewerkt. Hij at graag en vaak vlees en vis, maar wilde graag richting vegan gaan. Vooral vanwege de link tussen het eten van vlees en de toestand van het milieu. Zijn motivatie en ‘waarom’ was (en is nog steeds) heel sterk. Ondertussen is hij er bijna helemaal. Toen hij nog maar een maandje bezig was zei hij:

“Elke dag die ik ‘vegan’ kan doorbrengen is al een geslaagde dag. Is er nog heel af en toe een niet-vegandag bij … geen ramp hoor … Ik doe mijn best en niet elke hindernis op een hindernissenparcours is al even makkelijk of moeilijk om te nemen … ik neem ze gewoon … en ook al struikel ik hierbij wel eens …. ik ga gewoon door en neem de volgende hindernis.” Erik

6. Niet mogen vs. niet willen

Wanneer je anderen verteld dat je 100% plantaardig eet, dan komen vaak de opmerkingen zoals: “mag jij ook geen vis eten?” of “waarom zou je geen zuivel meer mogen eten?”. Voor anderen lijkt het dus alsof je jezelf een heleboel regels en restricties oplegt en als je niet oppast ga je het door zulke reacties misschien nog zelf zo aanvoelen ook.

Als ik zou moeten kijken naar wat ik allemaal niet mag eten, dan zou ik me daar niet echt prettig bij voelen. Niemand legt mij op wat ik wel en niet mag eten. Ik kies ervoor om deze dingen niet te eten. Ik wil ze niet meer eten. Het gaat juist om de volgende stap;…

7. Kijk wat je allemaal WEL kan eten

[tweetquote]Als je gaat focussen op dingen die je niet meer gaat eten, zal het heel zwaar worden. Kijk liever naar al de andere dingen die je wel kan eten. En dat zijn er veel, heel veel.[/tweetquote] Je zal dan bijna automatisch nieuwe ingrediënten, smaken,… gaan ontdekken en dan zal blijken dat je nu eigenlijk veel gevarieerder eet dan vroeger het geval was. Bij mij was dat toch zo en ik hoor en zie het ook vaak bij anderen.

Vele mogelijkheden van de veganistische keuken

8. Breng je vrienden en familie op de hoogte van wat je WEL eet

Zij hebben de keuze niet gemaakt en voor hen is het vaak niet duidelijk wat jij nog wel (of dus juist niet) eet. Het gekke is dat ze soms van de meest eenvoudige dingen niet doorhebben dat je die nog steeds gewoon zonder probleem naar binnen werkt :).

Het is dus altijd handig als je je familie en vrienden goed informeert als ze voor jou iets willen voorzien. Het is voor hen echt wel eenvoudiger als je duidelijk verteld wat je wel of niet eet. Alles beter dan ze maar te laten gissen. Bekijk dus gerust samen wat er op tafel kan komen en vraag meteen even na wat de rest zal krijgen. Soms is een kleine aanpassing immers al genoeg om het menu ook voor jou toegankelijk te maken.

9. Neem eventueel iets mee als je op bezoek gaat

Soms is het voldoende als je zelf een burger, een aperitiefhapje of een dessert mee brengt. In die laatste 2 gevallen is het helemaal leuk wanneer je ineens wat meer mee brengt. Dan kan de rest van het gezelschap er ook eens van proeven en op deze manier kennis maken met de vegan keuken.

Als ik bijvoorbeeld naar een bbq ga, zijn er meestal een heleboel groenten voorzien. Maar ik wil deze natuurlijk niet zo droog opeten. Ik wil namelijk wel dat het me een beetje smaakt 🙂 Ik breng dan ook steeds een potje  zelfgemaakte tartaar of cocktailsaus mee. Dat is geen moeite om zelf te doen en iedereen is blij.

10. Kies je restaurant op voorhand

Stijn en ik gingen in het begin van onze relatie eens een dagje naar Maastricht. Wat dingen bekijken, winkeltjes bezoeken,…een dagje uit dus.

Op een bepaald moment kregen we natuurlijk honger en moesten we op zoek naar een restaurant. Bij de meeste hing er wel een menukaart aan het raam, dus gingen we overal kijken of ik daar ook iets kon eten. In die tijd was het veel moeilijker dan nu en je kan het al raden…we hebben ruim 2 uur lang met enorme honger moeten rondslenteren!

Met een hongerige maag uren lopen zoeken naar een geschikt restaurant is niet goed voor je relatie 😉

Kortom; we hebben na die keer geleerd dat we restaurantbezoekjes iets beter moesten plannen 😉

Mijn grootouders nemen mijn ouders en ons elk nieuwjaar mee uit eten. Ze zeggen dan ook: “regelen jullie het restaurant maar, dan zijn we zeker dat jij ook lekker kan eten.” En je kan dat natuurlijk gerust zelf meteen even aan je familie voorstellen.

Kies je restaurant op voorhand

11. Neem wat lekkers mee voor onderweg

Als ik ergens naar toe ga, heb ik standaard een Rawbite reep in mijn handtas. Voor het geval ik honger zou krijgen. Vaak heb ik het niet eens nodig, maar het geeft me in ieder geval een gerust gevoel 😉 Soms neem ik een stuk fruit, een smoothie, een pasta- of quinoasalade mee. Afhankelijk van waar ik naartoe ga en hoelang ik onderweg ga zijn.

Dit is altijd verstandig want als vegan is het niet eenvoudig om onderweg iets eetbaars op de kop te tikken. Met als gevolg dat je misschien gaat grijpen naar iets dat je eigenlijk niet meer wil.

vegan eten onderweg

12. Haal veel groenten in huis en zet in je voorraadkast allemaal lekkere vegan spullen.

Heb je héél veel groenten en lekkere vegan dingen in huis, dan is het heel makkelijk om ook zo te gaan eten. Maar als iets niet binnen handbereik is, dan ga je naar dingen grijpen waarvan je eigenlijk beslist had om het niet meer aan te raken. Omgekeerd geldt ook; zorg dat de dingen die je niet meer zou willen eten zo ver mogelijk uit je buurt blijven 😉

13. Eet kleurrijk

Nog een voordeel van plantaardig eten, is dat je maaltijden ineens veel kleurrijker worden. Een vleesmaaltijd is meestal vrij grauw/grijs. Maar als je groentegerechten gaat maken, smoothies gaat drinken,… dan zal je merken dat je gerechten veel meer kleur zullen hebben en er sowieso al smakelijk uit zullen zien. Ter illustratie: vergelijk in je lokale supermarkt maar eens de afdeling groenten met de slagersafdeling en je snapt meteen wat ik bedoel.

Elke kleur (groente en fruit) heeft bovendien bepaalde vitaminen en mineralen in zich. Dus hoe ‘gekleurder’ jij gaat eten, des te meer verschillende soorten vitaminen en mineralen je naar binnen zal spelen.

Eet kleurrijk

14. Combineer verschillende groenten in 1 gerecht

Als je naar een standaard Vlaamse of Nederlandse maaltijd kijkt, zie je vaak vlees, aardappelen en (een klein beetje) groenten. Op restaurant is het gedeelte groenten vaak zelfs maar een paar kiempjes en een spreekwoordelijk schijfje tomaat voor de versiering. Als je het vlees weg gaat laten bij zo’n traditionele maaltijd, dan schiet er meestal niet veel meer over. Ik zou honger lijden.

Nu kan je die standaard natuurlijk gewoon aanhouden met net wat meer groenten maken en – bijvoorbeeld – een veganistische burger erbij. In plaats van 1 soort groente kan je echter ook verschillende groenten gaan combineren. In andere culturen is dat trouwens vaak heel gewoon en je kan daar dan ook vaak je inspiratie halen. Maak de groenten dus juist het belangrijkste onderdeel van je bord.

15. Probeer af en toe iets nieuws

Zoals ik hiervoor al schreef; maak het jezelf niet te moeilijk en begin met de dingen die je al kent. A en toe is het echter ook leuk om eens iets nieuws te proberen. Misschien valt het dan wel eens tegen, maar dan weet je dat ook weer 😉 Een volgende keer ga je misschien iets verbazend lekkers ontdekken en dan kan je dat meteen vaker op het menu zetten. Trouwens; je smaakpapillen hebben maar enkele weken nodig om zich aan te passen.

Nieuwe vegan gerechten

16. Overtuig je gezin met lekker eten

Als je gezin ook openstaat voor je – al dan niet nieuwe – levensstijl, gaan ze misschien met je mee eten. Dit is vaak echter niet het geval en dan is het misschien raadzaam om eens kijken wat ze heel lekker vinden en hiervan een vegan variant klaar te maken. Bij heel wat gezinnen waar er 1 persoon anders eet, zal de rest van het gezin bijvoorbeeld 1 of 2 keer per week wel plantaardig mee eten. Als jij er regelmatig in slaagt iets te maken wat zij ook lekker vinden, des te vlotter ze in jou nieuwe levensstijl zullen meegaan 🙂

17. Inspireer i.p.v. dicteer

Zelf ben ik een voorstander van het inspireren van mensen, i.p.v. hen te vertellen wat ze allemaal wel en niet mogen. In dat laatste geval zullen ze veel sneller een afkeer van jou en je levensstijl hebben. In het eerste geval is de kans groter dat ze er wel eens iets meer van willen weten/proeven.

Ons huwelijksfeest was bijvoorbeeld compleet veganistisch. Hierdoor kregen mensen – waarvan sommigen nog nooit van het woord vegan gehoord hadden – te zien én te proeven dat het toch allemaal niet zo vreemd en smakeloos was als ze vreesden.

inspireren

18. Ken je publiek

Niet iedereen staat open voor jou veranderende levensstijl en – in hun ogen – al te exotische (lees: vreemde) gerechten.
Ik had het al eerder over ons ebook Klassiekers Vegan Style met daarin 10 klassieke recepten in een vegan jasje. Van Esther kregen we hierover de volgende mail:

“In 2014 begon ik na te denken over veganisme. Ik wilde het heel graag invoeren in mijn dagelijks leven, maar had geen flauw idee hoe en of vegan eten ook lekker was. Dankzij het e-book over de Vlaamse Klassiekers van Stijn heb ik echter heel veel inspiratie gekregen. Als ik de vidée of het stoofvlees volgens Stijns recept klaarmaak, vraagt zelfs de meest verstokte vleeseter me om het recept. :-)” Esther J.

Zulke gerechten (vol-au-vent of stoverij) zijn herkenbaar voor de gemiddelde persoon. Deze les hebben we zelf ook geleerd. Wanneer we vroeger een feestje organiseerden voor – bijvoorbeeld – onze verjaardag, vonden we het altijd heel leuk om te gaan experimenteren in de keuken en enkele nieuwigheden uit te proberen. Voor de gasten was dit echter veel minder leuk, want het waren smaken, kruiden, texturen die ze helemaal niet kenden. Als ik er op terugkijk was het natuurlijk ook heel logisch dat hun maaltijd hen helemaal niet beviel.

Ken je publiek

Toen we het feestje over een andere boeg gooiden en zelf aardappelkroketjes gingen maken met daarbij vol-au-vent waren de reacties ineens totaal anders. Dan krijg je te horen dat ‘ze hier nog nooit zo lekker hadden gegeten’. En zelfs weken later kregen we daar nog reacties op 🙂

Ga dus vooral na wat je gasten gewend zijn en lekker vinden en maak hiervan een plantaardige variant. Eten ze graag Italiaans, dan kan je bijvoorbeeld een 100% plantaardig Italiaans buffet maken.

19. Voel je geen vreemde eend in de bijt

Vroeger was het voor vegans op restaurant heel erg moeilijk om iets te vinden. Je merkt echter aan alles dat plantaardig eten meer en meer normaal wordt. Restaurants worden er inmiddels aan gewend en spelen steeds beter in op allerlei behoeften en aangepaste maaltijden. Niet alleen voor veganisten trouwens, want er zijn ook een heleboel mensen die glutenvrij willen (of moeten) eten, vegetariër zijn, lactosevrij eten en/of allergisch zijn voor noten of zelfs tomaten. Je bent dus echt niet de enige die vraagt naar een aangepaste maaltijd.

veganisme in de media

Veganisme en minder vlees eten komt ook steeds meer in de media. Weervrouw Jill Peeters deed een tijd geleden ook nog een oproep om minder vlees te eten.
Ook zanger Ian Thomas was vorig jaar een week te gast in “De keuken van Sofie”, waar dan ook 100% vegan voor hem werd gekookt. Op deze manier komen steeds meer mensen in aanraking met een plantaardige levensstijl.

20. Zoek mensen die je steunen

Je zal altijd mensen hebben die je niet begrijpen. Daarom is het handig om mensen in je omgeving te hebben die je steunen zodat je daar positieve energie van krijgt. Het wil daarom niet zeggen dat deze mensen meteen met je mee gaan eten, maar ze steunen je wel en ze willen ook meer over je levensstijl weten, eens voor jou koken, eens bij je komen eten,…

In onze community vinden onze leden die steun en begrip bijvoorbeeld bij elkaar. En meteen ook de inspiratie en motivatie om daadwerkelijk aan de slag te gaan 🙂

>> Ja, ik meld me aan bij de community

21. Kom buiten. Sluit jezelf niet op.

Wat ik heel erg jammer vind is dat ik vaak van mensen hoor dat ze zich opsluiten omdat ze anders eten dan anderen. Het wil niet zeggen dat, wanneer je vrienden, familie,… anders dan jou eten en je niet meteen helemaal begrijpen, je hen niet meer hoeft te zien. Het kan best zijn dat sommigen het ook nooit zullen begrijpen, maar je kan ook eens gaan kijken welke nieuwe mensen je hierdoor hebt leren kennen. Geloof me dat dat vaak een verrijking van je leven zal zijn.

22. Have fun

Wellicht het allerbelangrijkste; geniet van je avontuur! Ja, er gebeuren veel verschrikkelijke dingen, maar ik geloof dat je veel meer kan bereiken door je te focussen op louter positieve dingen. Je kan de wereld niet 1,2,3 veranderen maar geloof ik wel in dat je met je nieuwe keuzes wel degelijk een steentje (rotsblok) bijdraagt aan een betere wereld voor iedereen. Heb dus gewoon plezier in al het lekkere eten dat je zal gaan ontdekken, de nieuwe mensen die je zal ontmoeten, de nieuwe smaken, leuke restaurants,…er gaat een toffe wereld voor je open.

Zo, ik ben nu wel heel benieuwd om van jou het volgende te horen:

  1. Met welke tip ga je meteen aan de slag omdat die voor jou een verschil gaat maken?
  2. Welke tips heb je zelf nog?
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
vegan weekmenu

Schrijf je in en ontvang
ons gratis Vegan weekmenu

Vegan eten hoeft niet moeilijk te zijn. Met dit kant-en-klare weekmenu hoef je zelfs niet meer na te denken ;-) Recepten voor ontbijt, lunch en diner.

Praat lekker mee ...

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • vegan kookboeken
  • Meest recente berichten

  • Recente reacties

  • Ook lezen?

    Vegan sneakers

    Vegan sneakers

    Sneakers, ik kan ze de hele dag dragen. Eigenlijk draag ik ze ook de hele dag. Het is een heel stuk comfortabeler dan een andere

    Vegan mascara merken

    Vegan mascara

    Mascara is zo’n lastig ding waarvan de ingrediënten vaak niet duidelijk zijn, waardoor je niet goed weet of de mascara wel of niet vegan is.

    cadeuatips vegans

    13 beste cadeautips voor veganisten

    Of het nu gaat om een verjaardag, een huwelijksfeest, een housewarming party of de eindejaarsfeesten … cadeautjes kopen (en krijgen) hoort er simpelweg bij. Niet