Tempeh

Tempeh

Tempeh of tempé is een oeroude en plantaardige eiwitbron op basis van soja. Tempeh wordt verkregen door fermentatie van de gele sojaboon onder invloed van een schimmel (Rhizopus oligosporus), die hem een vaste structuur geeft. Tempeh is steviger dan tofu: je herkent de hele sojabooon er nog in.

Tempeh en gezondheid

Een belangrijk voordeel: door de voorvertering van de bonen via fermentatie verkrijgen we een gemakkelijk opneembaar voedingsmiddel. De fermentatie verhoogt tevens het vitaminegehalte (B2, B5, B6 en PP).

Bovendien bevat deze vleesvervanger veel gezonde onverzadigde vetzuren en geen cholesterol. En zo maar eens eventjes 21% eiwit, bijna zoveel als vlees!

Het enige nadeel: het heeft een zeer specifieke, uitgesproken smaak, die doet denken aan champignons, maar waar niet iedereen dol op is … Maar daar kan je verandering in brengen door de juiste manier van bereiden zoals je in deze online cursus leert.

Tempeh bereiden

Maar zoals vaak geldt ook hier: als je weet hoe, dan is er best iets lekkers mee te bereiden. Onze beste tip luidt: m-a-r-i-n-e-r-e-n! Snijd de tempeh in kleine plakjes of blokjes, overgiet met een lekkere marinade en laat een nachtje trekken in de koelkast alvorens het te bakken of te verwerken. Experimenteer lustig met sojasaus, gember, knoflook, sambal, kruidenolies, …

Tegenwoordig verkoopt bijna elke (biologische) supermarkt het, maar zeker ook de Indonesische en Surinaamse toko’s. Het is verkrijgbaar in verschillende vormen (worst of blok) en smaken (natuur, gerookt, bacon). De gerookte versie kan bv. prima spek vervangen in een stamppot. Het is ook populair in Indonesische schotels. 

Tempeh is een vleesvervanger gemaakt van gefermenteerde sojabonen. Doordat het gefermenteerd is, wordt het beter verteerbaar. Het is verkrijgbaar in natuurlijke vorm of gerookte vorm.

Je kan er schijfjes afsnijden en koud op de boterham doen. Hiervoor is vooral de gerookte tempeh ideaal, bijvoorbeeld met een beetje mosterd.

Maar je kan ook blokjes opbakken in de pan bij bijv. een wokgerecht.

Tempeh cursus

Collega blogger Billy heeft een online workshop gemaakt waarin hij je mee leert over tempeh. Je leert bovendien gerechten maken zoals tempeh bacon, een ontbijt, marinades, pulled tempeh, burger en hartige tempehkoekjes. Als deze gerechten zijn om je vingers bij af te likken.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
vegan weekmenu

Schrijf je in en ontvang
ons gratis Vegan weekmenu

Vegan eten hoeft niet moeilijk te zijn. Met dit kant-en-klare weekmenu hoef je zelfs niet meer na te denken ;-) Recepten voor ontbijt, lunch en diner.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • vegan kookboeken
  • Meest recente berichten

  • Recente reacties

  • Ook lezen?

    Maca - wat is maca poeder?

    Wat is maca poeder?

    Maca is een plant die groeit in Peru (Andesgebergte). De wortel wordt hiervan gebruikt als superfood en je ziet het meestal als een geel poeder.

    Aardpeer bereiden

    Aardpeer bereiden – zo doe je dat

    Aardperen, het is niet voor iedereen zo’n evidente groente, redelijk onbekend. Ze horen dan ook bij de vergeten groenten. Maar al deze vergeten groenten hebben

    Artisjok - wat is het en hoe kook je het?

    Artisjok

    Wat zijn artisjokken? Artisjok is een plant die nauw verwant is aan de distel en vooral voorkomt in het Mediterrane gebied. Ze worden verkocht en