Hoe kies je het beste vegan eiwitpoeder voor jou?

Beste vegan eiwitpoeder kiezen en kopen

In de fitness wordt er massaal veel eiwitpoeder gebruikt en ook in de natuurwinkel zie je soms meer potten eiwitpoeder dan dat er groenten staan. Welke moet je nu gaan gebruiken? In dit artikel enkele dingen waar je kan op letten bij het kiezen van het beste vegan eiwitpoeder voor jou. 

Eiwitten zorgen voor spiergroei en spierherstel. Daarom wordt een eiwitpoeder zo vaak gebruikt in de fitness. Na de harde training zorgt zo’n eiwitshare voor een beter herstel van je lichaam. Veel van deze gebruikers denken dat je geen vegan kan zijn als je fitnesst.  Toch zijn er genoeg voorbeelden die het tegendeel bewijzen. 

Het meeste eiwitpoeder is inderdaad niet vegan, maar de laatste jaren zijn er echter heel wat nieuwe vegan eiwitpoeders op de markt. Het is iets wat aan populariteit wint en niet enkel bij vegans.

Het gebruik van zo’n eiwitshake is een handigere manier dan veel extra te gaan eten. Vaak worden deze twee gecombineerd: meer eten + het gebruik van een poeder.

Normaal gezien krijg je in je voeding genoeg eiwitten binnen als je een normaal leven leidt (en niet intensief sport), ook als vegan. Maar als je al die spullen waar veel eiwitten in zitten niet graag eet, dan kan je eventueel ook een shake drinken.

Verder worden eiwitpoeders ook gebruikt bij zowel afvallen (langer verzadigd) als bij aankomen (tussendoor extra voedingsstoffen).

Waar is vegan eiwitpoeder van gemaakt?

Een vegan eiwitpoeder bevat enkel plantaardige bronnen en zal dus niks dierlijks bevatten. Enkele dingen die je zoal tegen komt als vegan eiwit zijn hennep-, soja-, pompoen-, rijsteiwit. Sommige eiwitpoeders bevatten een mix van deze plantaardige eiwitbronnen.

Waar op letten bij vegan eiwitpoeder

Wil jij een goede keuze maken, dan kan je op enkele zaken gaan letten.

Welke plantaardige bron?

De meeste plantaardige eiwitbronnen bevatten niet alle 9 essentiële aminozuren. Soja is daar een uitzondering op. Wilt dat nu zeggen dat een plantaardige eiwitbron niet goed is? Nee, uiteraard eet je niet steeds hetzelfde. Met de ene maaltijd krijg je wat van dit binnen en met de andere maaltijd wat van dat. Zo kom je ook aan al de 9 essentiële aminozuren. Bij eiwitpoeders kan je dus ook al eens afwisselen tussen eentje met erwt, rijst, hennep,…

Maar je kan ook kijken naar een compleet eiwitpoeder. Dat is zo samengesteld dat het alle 9 essentiële aminozuren bevat.

Hoeveel proteïne?

Je gebruikt een proteïnepoeder uiteraard om extra proteïne binnen te krijgen. Afhankelijk van het merk en dus welke plantaardige bron ze gebruiken, zal het meer of minder eiwitten bevatten. Bij de verschillende merken vermeld ik het eiwitgehalte per 100 gram. Verder kan je ook kijken hoeveel eiwitten 1 portie (dus 1 scoop of schep) bevat.

Hoeveel je nodig hebt hangt af van hoeveel je al via je voeding binnen krijgt en hoeveel je wilt aanvullen. Dat gaat dus meer zijn als je extreem veel sport.

Met of zonder soja

soja bevat alle aminozuren net zoals bij dierlijk eiwit, dat kan dus een reden zijn waarom je voor soja-eiwit zou kiezen. Maar het kan zijn dat je soja liever vermijd, dan heb je nog genoeg andere keuze.

Smaak

Nu kan zo’n plantaardig eiwitpoeder kwalitatief goed zijn, als het niet te zuipen is, zal het al snel je kast niet meer uitkomen. Daarbij is het natuurlijk goed testen, want wat de ene lekker vindt, vindt de andere vreselijk en omgekeerd. En altijd hetzelfde gaat op den duur ook vervelen, dus dan kan het leuk zijn om eens te wisselen van smaak.

Een puur eiwitpoeder bevat dan wel de meeste eiwitten, toch kan het vaak klef smaken. Daarom zijn er heel wat poeders met smaakjes zoals vanille, chocolade, cappuccino, mango, banaan, aardbei.

Kies je dus voor een eiwitshake (het poeder gemengd met water of plantaardige melk), dan heeft een smaakje vast jouw voorkeur. Gebruik je het liever in een zelfgemaakte smoothie met allerlei fruit, pindakaas, rauw cacaopoeder,… of in pannenkoeken, brood,… dan opteer je beter voor eentje zonder smaak.

Suiker, zoetstof 

Dit wordt toegevoegd om de poeders lekkerder te maken. Sommige zijn gezoet met stevia, andere met kokosbloesemsuiker, en weer andere gebruikers lucuma voor een zoeter smaakje. Kijk wat jouw voorkeur heeft.

Biologisch / raw

Misschien ben je op zoek naar een eiwitpoeder dat niet enkel vegan is maar ook biologisch of zelfs raw. Ook daarin heb je nog verschillende keuze.

Enkel voor de eiwitten of nog extra voedingsstoffen

Wil je een eiwitpoeder gebruiken puur voor de eiwitten of wil je er eentje dat verrijkt is mat allerlei andere gezonde voedingsstoffen (vezels, vitamine en mineralen)? In het tweede geval zal het aandeel eiwitten per 100 gram wat minder zijn, maar krijg je toch een hoop extra belangrijke voedingsstoffen binnen.

Vegan of algemeen merk

Het kan zijn dat je als vegan liever kiest voor een echt vegan merk. Eentje dat enkel vegan producten maakt en niet ook nog eens whey proteïne maakt. Maar het kan ook zijn dat je daar niet echt bij stil staat en eerder kijkt naar prijs en makkelijk verkrijgbaarheid.

Hoe kan je zo’n eiwitpoeder gebruiken?

  • water of plantaardige melk toevoegen en shaken
  • Smoothie met fruit, cacao, groenten, …
  • In pannenkoekenbeslag
  • In brood
  • Onder plantaardige yoghurt

Enkele merken vegan eiwitpoeders op een rijtje

Blessed

Blessed is het merk van vegan fitness model Katya Elise Henry. Het bevat erwteneiwitisolaat en is gezoet met stevia.

Blessed - plantaardig eiwitpoeder

Smaken:

  • S’mores
  • Strawberry Mylk
  • Vanilla chai
  • Salted caramel

Body&Fit

Body&Fit is een hele bekende in de sportwereld en maken ook andere eiwitpoeders. Sinds een tijdje hebben ze ook enkele vegan eiwitpoeders toegevoegd aan hun huismerk. Deze zijn gezoet met stevia.

Body&fit - vegan eiwitpoeder

Wat er nog zoal vegan is bij Body&Fit lees je hier >> 

Bulk powders

Bulk powders heeft een heel assortiment. Vegan producten zijn daarvan slechts een klein deel.

  • Vegan Protein: deze bevat een mix erwtenisolaat, bruine rijstproteine, pompoenzaadproteine, lijnzaadpoeder en quinoameel. Deze is verkrijgbaar in zijn pure vorm, maar ook met smaakjes: aardbeien, appel strudel, banaan karamel, karamel latte, chocolade munt, chocolade pinda, pindakaas, vanille, witte chocolade kokos. Het bevat 65,5 gram eiwitten per 100 gram.
  • Vegan alles-in-Eén: eiwitpoeder, bcaa, glutamine, carotine,…: 48,2 gram eiwitten
  • Erwteneiwitisolaat: 80 gram eiwitten
  • Hennepeiwitten: 47 gram eiwitten
  • Bruine rijsteiwitten 80 gram eiwitten
  • Soja eiwit: 91 gram eiwitten
  • Biologische pompoen proteine: 58 gram eiwitten

Garden of Life

Dit eiwitpoeder is biologisch en raw. Gekiemde bruine rijst, gekiemde erwten, superfoods, zaden en probiotica vormen dit poeder dat zo is samengesteld dat het alle aminozuren bevat. Het is gezoet met erythritol en stevia

Garden of Life - vegan eiwitpoeder
  • Chocolade: 67 gram eiwitten
  • Vanille/chai: 69 gram
  • Vanille: 69 gram

Hebben ook een shakebeker waar je de onderkant kan afschroeven. Daarin kan je poeder doen voor onderweg.

Orangefit – fit green protein

Maken alleen vegan eiwitpoeder en de ingredientenlijst is vrij kort wat positief is. Het poeder is gemaakt van erwten-eiwit en is gezoet met stevia. Complete eiwitbron.

Orangefit - fit green protein - vegan eiwitpoeder

Smaken: 

  • vanille: 81,25 gram eiwitten
  • Aardbei: 8j1,11 gram eiwitten
  • Chocolade: 77,68 gram eiwitten
  • Mango/perzik: 80,73 gram eiwitten
  • Banaan: 77,10 gram eiwitten

Orangefit heeft ook zijn eigen opvallende oranje shaker.

Plantforce Synergy van Third Wave Nutrition

Dit eiwitpoeder is een blend van rijst-, erwten- en hennepeiwit. Het is niet enkel vegan maar ook raw.

Plantforce synergy protein - plantaardig eiwitpoeder

Smaken:

  • Naturel: 80 gram eiwitten
  • Chocolade: 66 gram eiwitten
  • Vanille: 76 gram eiwitten
  • Berry: 76 gram

Deze zijn ook verkrijgbaar in een combipakket met de 4 smaken.

Purasana Vegan Protein

Deze eiwitpoeders zijn niet enkel vegan, maar ook biologisch.

Purasana biologisch en vegan eiwitpoeder

Deze zijn in heel wat varianten verkrijgbaar:

  • soja – naturel -> Deze bevat het hoogste percentage eiwitten: 90%
  • Soja – baobab/vanille
  • Rijst – natural
  • Rijst – Banaan/lucuma
  • Erwt – naturel
  • Erwt – goji/vanille
  • Hennep – naturel
  • Hennep – Cacao
  • Pompoen – naturel
  • Pompoen, zonnebloem, hennep – naturel
  • Pompoen, zonnebloem, hennep – cacao
  • Erwt, rijst, pompoen, zonnebloem, hennep – cacao
  • Erwt, rijst, pompoen, zonnebloem, hennep – banaan/vanille
  • Erwt, rijst – banaan/vanille
  • Erwt, rijst – bosvruchten/acai 

vb ingrediënten: 100% biologisch soja eiwitisolaat of Erwtenproteine idolaat, gojibes, baobab, banaan, kokosbloesemsuiker, natuurijk aroma vanillesmaak, hymalayazout

Je ziet het, geen vreemde ingrediënten

Sunwarrior

Ik denk dat dit een van de eerste vegan eiwitpoeders is. Het is niet alleen vegan, maar ook biologisch en raw.

Sunwarrior protein

De Sunwarrior classic plus is een combi van eiwitten (bruine rijst, erwten, quinoa, chipzaad, amaranth). De smaak vanille en zoetstof stevia zijn toegevoegd en verder zit er niet veel in. Het bevat 72 gram eiwitten. 

Superfoodies

Door de productie op lage temperaturen ook geschikt voor rawfoodies. Bevat alle essentiële en andere niet essentiële aminozuren. Superfoodies bevat geen vreemde ingrediënten.

Superfoodies protein - vegan eiwitpoeder
  • Bruine rijst – natural: 78,9 gram eiwitten
  • Bruine rijst  – vanille: zoetmiddel: stevia – 73,9 gram eiwitten
  • Bruine rijst – banaan: zoetmiddel: stevia – 77,2 gram eiwitten
  • Bruine rijst – chocolade: zoetmiddel: stevia – 66,9 gram eiwitten
  • Bruine rijst – green: hierin zit behalve eiwitpoeder ook groente- en fruitpoeder. Het superfood lucuma zorgt voor de zoetere smaak. 73,7 gram eiwitten.
  • Bruine rijst – gold: combi van een eiwitpoeder en golden milk (o.a. kurkuma, kaneel) – zoetmiddel: stevia – 81 gram eiwitten

En zo zijn er nog een heleboel eiwitpoeders.

Welke heb jij al uitgeprobeerd en heeft jouw voorkeur? Laat het me zeker weten onderaan deze pagina in een reactie.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
vegan weekmenu

Schrijf je in en ontvang
ons gratis Vegan weekmenu

Vegan eten hoeft niet moeilijk te zijn. Met dit kant-en-klare weekmenu hoef je zelfs niet meer na te denken ;-) Recepten voor ontbijt, lunch en diner.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • vegan kookboeken
  • Meest recente berichten

  • Recente reacties

  • Ook lezen?