Oproepen tot het steunen van crowdfundingcampagnes…we doen het zelden tot nooit. Niet dat wij daar iets op tegen zouden hebben maar hey… je volgt ons blog niet om te checken waarin jij zoal in kan investeren 😉
Máár…er zijn natuurlijk uitzonderingen!
Als zo’n campagne bijvoorbeeld te maken heeft met het promoten van de veggie en vegan lifestyle, dan geven we die graag de nodige aandacht.
En dit is er zo eentje 🙂
Extra zendtijd voor Donderdag Veggiedag (EVA)
Eva (Ethisch Vegetarisch Alternatief) maakt als organisatie natuurlijk al jaren promotie voor het vegetarisme en veganisme. Met als bekendste campagne natuurlijk de ‘Donderdag Veggiedag’. Een actie die het zelfs tot in de Verenigde Staten heeft geschopt.
Zij het onder de naam Meatless Monday (alliteratie is alles hé? ;)).
Zoals de naam al doet vermoeden draait het daarbij om het motiveren van mensen tot het inlassen van tenminste 1 vegetarische of veganistische maaltijd per week. En het werkt nog ook!
Sinds de introductie van Donderdag Veggiedag zijn er namelijk al een heleboel mensen overstag gegaan. En we mogen er gerust op zijn dat een aantal onder hen intussen meermaals per week veggie/vegan eet.
Of in het beste geval hun eetpatroon sindsdien helemaal hebben aangepast!
Écht algemeen nut
Uiteraard is het de bedoeling dat ‘Donderdag Veggiedag’ nog groter kan groeien om nóg meer mensen aan te spreken. En 1 héél belangrijk medium om dat voor elkaar te krijgen is natuurlijk…televisie. Beter gezegd: reclame op televisie 😉
Dat is iets waar de vlees- en zuivelsector ons al jaren om de oren slaat trouwens. Wie al langer veggie of vegan eet, heeft er zich vast al eens aan geërgerd; de vele reclames over vlees (en zuivel) die worden aangeprezen als ‘boodschap van algemeen nut’.
Die worden dus deels bekostigd door de overheid, wat er globaal op neerkomt dat jij en ik betalen voor reclames waar we het inhoudelijk he-le-maal niet mee eens zijn.
EVA doet dan ook al jaren verwoede pogingen om de subsidiëring van zulke campagnes stop te laten zetten, danwel om er een alternatief tegenover te kunnen stellen. En dat is sinds kort nog gelukt ook.
Al is de toegeving van de regering nogal magertjes :-/
Duur doel?
Waar het op neerkomt? EVA’s ‘Donderdag Veggiedag’ campagne krijgt 1 week gratis zendtijd op de nationale omroep (VRT). Daarna is het helaas ook weer over en uit met het bewust maken van de Belgische bevolking omtrent onze vleesconsumptie.
Tenzij…
Tenzij er natuurlijk 1 week extra zendtijd achteraan geplakt kan worden! Het zou het bereik van de campagne alleen maar groter maken.
En hey…als onze regering daar niet voor wil instaan… dan zijn wij het die daarvoor moeten
zorgen! 😉
Voor die ene week extra zendtijd heeft EVA exact €12.000 extra nodig. Geen kattenpis, dus vandaar hun crowdfunding campagne.
Middels onderstaande link vind je hierover alle info. Hoe jij bijvoorbeeld aan dit super initiatief een (kleine, gematigde of grote) bijdrage kan leveren.
En vaak staat er zelfs nog wat tegenover ook 🙂
https://www.growfunding.be/eva
Hopelijk help jij mee om deze campagne 1 extra week zendtijd te gunnen.
Nog even over nadenken? Prima, máár…. wel niet te lang! De termijn van de crowdfunding is namelijk beperkt (het aantal resterende dagen zie je in de rechterbovenhoek).
Alvast bedankt namens EVA, onszelf en een heleboel dieren! 🙂