Geüpdatet op

Edelgistvlokken (of edelgist, gistvlokken, voedingsgist, nutritional yeast) zijn simpelweg vlokken van gedroogde en bewerkte gist. Ze hebben – in tegenstelling tot bakkersgist – geen ‘rijzende’ eigenschappen, maar bieden wel een aantal andere toffe mogelijkheden.

Alvast goed om te weten is dat gistvlokken rijk zijn aan B-vitamines zoals B1, B2, B6 en foliumzuur.

Voedingswaarde van gistvlokken

Zoals je hierboven kan lezen zijn gistvlokken goed voorzien van vitamine B. Maar opgelet, niet alle merken van gistvlokken bevatten B12. Vergis je hierin dus niet om gistvlokken te gebruiken als bron van B12, tenzij je natuurlijk een merk hebt dat wel verrijkt is met B12.

Ook mensen met coeliakie moet opletten. Sommige merken bevatten gluten of sporen van. Maar je vindt zeker ook merken die van het glutenvrij icoon voorzien zijn. Even goed de verpakking inspecteren dus 😉

Naast de B-vitamines zijn gistvlokken ook een uitstekende eiwitbron door een compleet pakketje aminozuren af te leveren. Meer vegan eiwitbronnen >>

Om het meeste aan de voedingswaarde te hebben, kan je de de vlokken best koud gebruiken. Bijvoorbeeld door op een salade te strooien of pas op het einde in je gerecht te doen.

Hoe gebruik je gistvlokken?

Kaassmaakje

Daarnaast zorgen gistvlokken, zeker in combinatie met noten en/of zaden, voor een hartige kaas-achtige smaak. Verrassend! Om deze reden worden ze ook vaak door veganisten gebruikt.

Je kan ze zowel warm (bijvoorbeeld als smaakmaker in ‘kaassaus’), of koud in een salade verwerken. Als ik de smaak ergens mee kan vergelijken is parmezaanse kaas absoluut het eerste wat me te binnen schiet. Deze vegan parmezaanse kaas kan je makkelijk zelf maken, zoals je in deze video ziet.

Ideaal voor wie nog steeds te maken heeft met het ‘Gouda-aroma-syndroom’! (lees: ongewild en onbeheersbaar kwijlen bij de geur van kaas)

Meer manieren om een kaassaus te maken zonder kaas vind je hier >

Hoe gebruik je gistvlokken? 10 tips

  • Gewoon puur op een pasta.
  • Samen met zaden gemalen op een salade (lijnzaad, sesamzaad, zonnebloempitten,…).
  • Samen met cashewnoten gemalen = vegan parmezaan
  • Als kaassaus, alhoewel we meestal wel vegan kaas gebruiken -> zie filmpje hierboven
  • In een pesto.
  • In soep als smaakmaker.
  • Bij in het deeg van de tempura als extra smaakmaker.
  • In een saus met cashewnoten zoals de pasta met boerenkool en vegan kaassaus
  • Op popcorn, een gezonde en hartige snack.
  • Bij het maken van boerenkoolchips. Scheur de boerenkool in stukken. Mix een beetje water, geweekte cashews, gistvlokken, beetje tamari en andere kruiden naar keuze. Meng de boerenkool met de saus en bak in de oven of droogoventje.
No Milky Way 2 - vegan lunch

No Milky Way 2 - vegan lunch

Ben jij de saaie boterhammen ook zo beu? Check dan zeker ons boek met heerlijke lunchrecepten (warm en koud).

Waar zijn edelgistvlokken te koop?

Je vindt edelgistvlokken in vegan webshops of bij je lokale natuurvoedingswinkel en sommige supermarkten.

Heb jij al edelgistvlokken gebruikt en/of verwerkt in een gerecht? Of nog andere leuke ideeën ermee?