Geüpdatet op


Kiezen voor een plantaardige levensstijl is zeker een voordeel voor je gezondheid. Zo zijn vlees en zuivel niet alleen moeilijk verteerbaar, ze werken ook zeer verzurend. Ofschoon we bij Veganistisch Koken geen voedseldeskundigen zijn, zijn er genoeg wetenschappelijk bewezen feiten die aantonen dat het ‘schrappen of consuminderen’ van dierlijke producten zeker geen afbreuk zal doen aan je gezondheid. Integendeel.

In dit artikel informeren we je daarom graag over de gezondheidsvoordelen van veganisme, waar je evengoed op moet letten en hoe je je nieuwe levensstijl zo gezond mogelijk kan invullen.

Is veganisme gezond? Veel groenten
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter

Wat is verzuring?

Een teveel aan sterk verzurende voeding zorgt ervoor dat zuren – die je lichaam aanmaakt om het voedsel te kunnen verteren – zich opstapelen en ze vervolgens weer door je lichaam geneutraliseerd moeten worden. Dat doet het door mineralen aan de zuren te binden, waardoor een minder essentiële voedingsstoffen voor jou overblijven. Met alle nadelige gevolgen van dien.

Uiteraard zijn het niet alleen vlees en zuivel die erg verzurend werken. Ook koffie, zwarte thee, granen zoals haver, gierst, rijst,…, geraffineerde suiker en sommige noten kunnen hetzelfde effect hebben. Gemeten naar ons (Belgische en Nederlandse) consumptiepatroon zijn het echter vooral – in deze volgorde – zuivel, geraffineerde suiker en vlees die voor de meeste problemen zorgen.

Kortom, je darmflora zal zich een stuk gelukkiger voelen wanneer je dierlijke producten geheel of zelfs maar gedeeltelijk van je menu schrapt. Wie kiest voor een plantaardig, uitgebalanceerd voedingspatroon zal al snel het verschil merken qua spijsvertering en energiepeil. Wat dan weer behoorlijk wat impact kan hebben op je dagelijkse leven en humeur. Je voelt je vrijer, lichter,…beter.

[phxoptin id=1498211942]

Lactose-intolerantie

Een ‘goede’ indicatie van de gevolgen van teveel zuivel is natuurlijk het steeds groter wordende aantal personen die kampen met zogenaamde lactose-intolerantie en/of melkallergie. Beslist geen toeval als je bedenkt dat wij Belgen en Nederlanders grootverbruikers zijn inzake koemelk en afgeleide producten als kaas, room, yoghurt, …

Je kan je dus gaan afvragen of je simpelweg ‘pech’ hebt, of dat je lactose-intolerantie eerder een zegen is. Wij gaan voor het laatste 😉

>> lees hier het artikel over lactose-intolerantie

Verstandig vegan

Niettemin blijft het belangrijk je gezonde verstand te gebruiken en vooral zo afwisselend mogelijk te blijven eten. Of je nu wel of geen dierlijke producten eet, variatie is en blijft een belangrijke factor. Je kan als veganist bijvoorbeeld moeiteloos elke dag een portie frieten naar binnen werken maar dat is natuurlijk geen garantie voor een goede gezondheid.

Gelukkig biedt de plantenwereld meer dan genoeg variatie in smaken, geuren en kleuren die je probleemloos van alle noodzakelijke voedingsstoffen kunnen voorzien. Vaak zijn deze zelfs effectiever opneembaar dan die uit vlees, vis en zuivel. Niet in de laatste plaats omdat slechts weinig groenten en fruit een verzurende werking hebben.

Kleurrijk = gezond

Je hoeft bovendien geen voedseldeskundige te zijn om jezelf een uitgebalanceerde vegan maaltijd voor te schotelen. Zoals gezegd is variatie belangrijk en een simpele truc daarbij is dat je genoeg verschillende kleuren op je bord hebt. Elke groente heeft natuurlijk z’n eigen specifieke kleur en dito eigenschappen en een vrolijke combinatie van allerlei kleurschakeringen biedt je vaak een ideale maaltijd qua voedingsstoffen.

Gezond eten met verschillende kleuren groenten en fruit
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter

Schrap tradities

Wie plantaardig gaat eten zal ook snel merken dat er afgestapt moet worden van het traditionele bord (bv. aardappelen, vlees, groente) en dat die laatste categorie een veel prominentere plaats gaat innemen. Bedenk dat je het vooral niet bij één soort groente per maaltijd moet houden. We eten die sowieso véél te weinig in deze moderne, vaak jachtige tijden.

Nemen meer groenten ook meer tijd in beslag? Misschien wel. Maar geloof me dat het het waard is 😉 Extra pluspunt van dat beetje inspanning is dat je kennis zal maken met een hele nieuwe wereld van smaken en smaakcombinaties. En hoe lekker de vlees- en visvervangers uit onze webshop ook mogen zijn, ze bieden inzake gezondheid geen totaaloplossing.

Bedenkt dus steeds dat groenten (en fruit) je voornaamste bron van voedingsstoffen zullen zijn en dat al het overige een extra is.

Wie rekening houdt met deze info kan zich moeiteloos in een plantaardig culinair avontuur storten. Ik wens je alvast smakelijk eten en geef je meteen m’n felicitaties met je beslissing 🙂

You won’t regret!

Ik ben heel erg benieuwd of je iets aan dit artikel hebt gehad. Heeft het je geïnspireerd?

Laat het even weten door een reactie achter te laten op dit artikel 🙂

[phxoptin id=1498211942]