Geüpdatet op

Groene smoothies worden inmiddels door de halve wereldbevolking geconsumeerd, maar rode smoothies…das een ander paar mouwen! En nee, die hoeven niet noodzakelijk te bestaan uit aardbeien of ander rood fruit.

No Milky Way 2 - vegan lunch

No Milky Way 2 - vegan lunch

Ben jij de saaie boterhammen ook zo beu? Check dan zeker ons boek met heerlijke lunchrecepten (warm en koud).

Nee hoor, je kan er gewoon wat rode biet in verwerken en huppa… de meest intens rode smoothie allertijden!

Voor wie de combinatie van rode biet en fruit ronduit onsmakelijk vind klinken…probeer het toch maar een keer. De meesten mensen (ik in eerste instantie ook) keken namelijk ook vreemd op van de combinatie van fruit en een bladgroente als spinazie. Dat is uiteindelijk toch positief uitgedraaid hé? Inmiddels worden we bedolven onder de smoothies met spinazie.

Ik zie dan ook niet in waarom dit met rode biet anders zou zijn.

rode bieten smoothie
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter

Sowieso zal het zoete van fruit de smaak van een smoothie steeds domineren. Door groenten als spinazie of deze rode biet toe te voegen, krijgt je drankje echter wel toegevoegde (voedings)waarde. Om over de aantrekkelijke kleurtjes nog te zwijgen. Dat noemen ze een ‘win-win’ geloof ik 🙂

Natuurlijk moet je de rode bietjes vooraf nog even koken. Hoe (en hoelang) je dat doet, lees je in dit artikel. Of gebruik voorgekookte rode bietjes als je weinig tijd hebt.

Verder kan je qua ingrediënten nog volop experimenteren. Voor een romigere variant kan je bijvoorbeeld rijst- of amandelmelk i.p.v. water toevoegen. In plaats van de appel kan je ook peer of mango in je smoothie verwerken. De lijst met opties is eindeloos.

Op je gezondheid!

Rode bieten smoothie – recept

Ingrediënten

  • 200 gram gekookte rode biet – in kleine blokjes (of gebruik 180 tot 200 ml rode bietensap)
  • 1 banaan – gepeld en in stukken
  • 1 (grote) appel – geschild, klokhuis verwijderd en in blokjes
  • 250 ml ijskoud water
  • 1-2 dadels zonder pit (optioneel voor een zoetere smaak) – grof gehakt

Bereiding

  1. Gooi alles in de blender en mix op hoge snelheid.
  2. Klaar! 🙂

Deze smoothie is – afhankelijk van hoe ‘sappig’ je rode bietjes zijn – vrij stevig van structuur. Wil je een dunnere smoothie, dan kan je simpelweg meer water toevoegen.

No Milky Way 2 - vegan lunch
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter

No Milky Way 2 - vegan lunch

Ben jij de saaie boterhammen ook zo beu? Check dan zeker ons boek met heerlijke lunchrecepten (warm en koud).