Courgette

Courgette of mergpompoen (Cucurbita pepo) is een komkommerachtige vrucht uit de familie van de Cucurbitaceae, net zoals augurken, meloenen en komkommers. Ze worden ook wel aangeduid als zomerpompoenen omdat ze jong en onrijp geoogst worden. Laat je courgettes echter groeien, dan worden ze net zo groot als pompoenen. De standaardcourgette is groen, maar tegenwoordig vind je ook witte, gele en gestreepte variëteiten. Er bestaat ook een ronde soort, die leuk is om gevuld te serveren.

De courgette komt oorspronkelijk uit het zuiden van de Verenigde Staten en uit Mexico. In de 16e eeuw deed ze haar intrede in Europa. Eerst smulde vooral Zuid-Europa ervan, daar spreekt men trouwens van zucchino of zucchetti, later werd deze groente ook in de noordelijke streken bekend.

Het is een dankbare plant in de moestuin: tevreden planten leveren ettelijke vruchten. De  jonge exemplaren van ongeveer 20 cm zijn het smakelijkst en het fijnst om mee te koken, dan kan je de schil mee verwerken. Bij oudere of grotere exemplaren – wat de moestuinier vindt bij zijn terugkomst van vakantie bv.! – is de schil bitterder, zijn de zaden groter – je kan ze er dan ook beter uithalen –  en de smaak flets. Deze oversizde vruchten lenen zich wel nog prima voor soep.
De prachtige bloemen lijken sprekend op die van de pompoen en kan je ook eten, in een beignet bijvoorbeeld.

Bewaar deze groente op een koele plaats, maar niet in de koelkast. Het bleke vruchtvlees heeft een zachte smaak. Kook ze niet te lang en zorg ervoor dat de pel er fris groen blijft uitzien. Kies je voor bakken, gebruik dan niet te veel olie: net zoals de aubergine werkt een courgette als een soort spons.

De courgette is licht verteerbaar, zit boordevol vezels en bevat weinig calorieën (slechts 27 calorieën per 100 gram). Op vlak van mineralengehalte is ze bijna onverslaanbaar. Ze is rijk aan kalium en arm aan natrium. Ook bevatten ze veel magnesium, vitamine B1 en  veel vitamine B9. Hierdoor hebben ze een bloeddrukverlagend effect en helpen ze bij de preventie van hart- en vaatziekten. Onderzoek toont aan dat vitamine B9, ook wel foliumzuur genoemd, vrouwen beschermt tegen darmkanker. En nog: de courgette streeft de wortel voorbij als het gaat om ‘groenten die goed zijn voor de ogen’.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
vegan weekmenu

Schrijf je in en ontvang
ons gratis Vegan weekmenu

Vegan eten hoeft niet moeilijk te zijn. Met dit kant-en-klare weekmenu hoef je zelfs niet meer na te denken ;-) Recepten voor ontbijt, lunch en diner.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • vegan kookboeken
  • Meest recente berichten

  • Recente reacties

  • Ook lezen?

    Maca - wat is maca poeder?

    Wat is maca poeder?

    Maca is een plant die groeit in Peru (Andesgebergte). De wortel wordt hiervan gebruikt als superfood en je ziet het meestal als een geel poeder.

    Aardpeer bereiden

    Aardpeer bereiden – zo doe je dat

    Aardperen, het is niet voor iedereen zo’n evidente groente, redelijk onbekend. Ze horen dan ook bij de vergeten groenten. Maar al deze vergeten groenten hebben

    Artisjok - wat is het en hoe kook je het?

    Artisjok

    Wat zijn artisjokken? Artisjok is een plant die nauw verwant is aan de distel en vooral voorkomt in het Mediterrane gebied. Ze worden verkocht en