Quinoa – Superhandig superfood

Quinoa superfood

Hoewel er tegenwoordig veel over quinoa (spreek uit als ‘kien-wah’) wordt gepraat en geschreven is nog bijlange niet iedereen van het bestaan ervan op de hoogte. En das jammer, want het verdient in meerdere opzichte alle aandacht die het maar krijgen kan.

Quinoa, graan dat geen graan is

Quinoa lijkt op graan, voelt als graan en valt te bereiden zoals graan. Alleen; het is geen graan!

Quinoa behoort tot de zaden van de tweezaadlobbigen, terwijl echte granen (tarwe, gerst, maïs, enzovoort) tot de zaden van de eenzaadlobbige gerekend worden. Concreet behoort quinoa tot de Amarantenfamilie, net als het gewas met dezelfde naam: amarant.  Quinoa is qua samenstelling dan ook meer verwant aan groenten als spinazie en (snij)biet.

Zowel quinoa als amarant vormen al 6000 jaar het belangrijkste akkerbouwproduct in Zuid-Amerika, en de Inca’s waren er – volgens historische bronnen – zeer vertrouwd mee. Door het kruisen van rassen zijn er inmiddels ook zaden die bestand zijn tegen ons Europese of het Noord-Amerikaanse klimaat.

Het grootste verschil tussen de genoemde granen en quinoa zit ‘m in de ronduit superieure voedingswaarde. Niet voor niets heeft quinoa een topplaats verworven aan de eretafel van de superfoods. De naam quinoa betekent dan ook letterlijk: ‘supergraan‘ of ‘moedergraan‘.

Gewone quinoa

Plant met ‘ballen’

Zoals de meeste superfoods gedijt dit gewas in de meest onherbergzame gebieden, onder barre klimatologische omstandigheden. In het geval van quinoa zijn dat berggebieden (zoals in het Andesgebergte op een hoogte van 4000 meter) waar andere planten het niet eens in hun hoofd zouden halen om wortel te schieten. Planten die erop gebouwd zijn om in een dergelijke voedingsarme, zuurstofloze en droge omgeving te kunnen groeien, zijn vanzelfsprekend voorzien van de nodige ‘ballen’.

De genetisch complexe samenstelling van quinoa maakt dat het tegen een stootje kan, en het er op zijn beurt voor kan zorgen dat ook jij – als verbruiker – van deze eigenschappen kan meegenieten.

No Milky Way 2 - vegan lunch

Ben jij de saaie boterhammen ook zo beu? Check dan zeker ons boek met heerlijke lunchrecepten (warm en koud).

Voordelen van quinoa

Quinoa bevat zowat alle benodigde voedingsstoffen die het menselijk lichaam nodig heeft. Het is een uitstekende bron van eiwitten, calcium, vitamine B en ijzer die – in tegenstelling tot diezelfde voedingsstoffen uit vlees, zuivel én graan – wél moeiteloos door ons lichaam worden opgenomen. Bij het verteren van granen zijn het de gluten die het verteringsproces bemoeilijken. Quinoa is echter volstrekt glutenvrij.

De eigenschappen van quinoa op een rijtje:

  • Rijk aan hoogwaardige eiwitten
  • Rijk aan voedingsvezels
  • Rijk aan meervoudig onverzadigde vetten
  • Rijk aan vitaminen en mineralen (vitamine B2, E, ijzer, magnesium, koper en calcium)
  • Ongiftende, zuiverende werking. Draagt bij aan een goede stofwisseling en darmflora.
  • Glutenvrij
  • Lekker (ook niet onbelangrijk ;))
Quinoa superfood

Soorten quinoa en beschikbaarheid

Quinoa is ook nog eens verkrijgbaar in verschillende varianten, zoals witte, rode en zwarte quinoa. Het verschil in smaak tussen deze variëteiten is niet noemenswaardig, maar het zorgt in ieder geval wel voor wat extra kleur op je bord. Helaas geen foto’s van de gekleurde quinoa, maar dat maak ik nog wel goed 😉

Je vindt quinoa ook in de vorm van vlokken en meel, en je kan het desgewenst ook poffen (zie foto’s hier onderaan) of gepofte bestellen. Zeker die laatste is goed om te weten als je met een glutenintolerantie te maken hebt. Quinoameel is perfect om brood en gebak mee te maken en zorgt voor een goede binding in o.a. sauzen en soepen, zonder de nadelige gevolgen die gluten op je lichaam kunnen hebben.

quinoameel
Quinoavlokken

Een beetje fatsoenlijke supermarkt heeft tegenwoordig wel quinoa in de winkelrekken liggen, zij het voornamelijk de gewone ‘witte’ versie. Zoniet; dan vind je het vast en zeker bij je lokale natuurvoedingswinkel.

Quinoa bereiden

Quinoa is een erg dankbaar ingrediënt om te bereiden en je kan er vele kanten mee uit. Het is zowel geschikt als ontbijt, middagmaal en lunch, en je kan het zelfs in desserts verwerken! Een voedingsmiddel dat je met een gerust hart de hele dag door zou kunnen nuttigen dus.

De diverse manieren om al deze soorten quinoa te bereiden laat ik je morgen zien. Stay tuned!

Gepofte quinoa

Quinoa kopen

Quinoa kan je gewoon in de supermarkt aanschaffen. Uiteraard kan je ook bij de natuurwinkel of online terecht.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
vegan weekmenu

Schrijf je in en ontvang
ons gratis Vegan weekmenu

Vegan eten hoeft niet moeilijk te zijn. Met dit kant-en-klare weekmenu hoef je zelfs niet meer na te denken ;-) Recepten voor ontbijt, lunch en diner.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • vegan kookboeken
  • Meest recente berichten

  • Recente reacties

  • Ook lezen?

    Maca - wat is maca poeder?

    Wat is maca poeder?

    Maca is een plant die groeit in Peru (Andesgebergte). De wortel wordt hiervan gebruikt als superfood en je ziet het meestal als een geel poeder.

    Aardpeer bereiden

    Aardpeer bereiden – zo doe je dat

    Aardperen, het is niet voor iedereen zo’n evidente groente, redelijk onbekend. Ze horen dan ook bij de vergeten groenten. Maar al deze vergeten groenten hebben

    Artisjok - wat is het en hoe kook je het?

    Artisjok

    Wat zijn artisjokken? Artisjok is een plant die nauw verwant is aan de distel en vooral voorkomt in het Mediterrane gebied. Ze worden verkocht en