Geüpdatet op


Zoals je in mijn vorige blog over het organiseren van een potluck zag, had ik voor het dessert op de BBQ gezorgd: bananen met chocolade tussen wat dan smelt op de bbq. Nu had iedereen al heel veel van het buffet gegeten en waren er ook nog andere desserts, dus niet iedereen at een banaan, of sommige deelden eentje met z’n tweeen.

Maar nu had ik dus nog heel veel banenen over. En toen dacht ik, eigenlijk eten vegans best veel bananen. 😉 Je kan er dan ook heel veel mee doen. Een overzichtje van hoe je bananen zoal kan gebruiken. Te beginnen met de meest voor de hand liggende.

Bananen gewoon uit het vuisje

Bananen zijn heel lekker om gewoon uit het vuistje te eten. Daarbij is een juiste rijpheid vaak wel belangrijk voor de smaak. Te groen (niet rijp) is nog niet gezond, en al serieus rijp is vaak niet zo lekker om zo te eten. Deze kan je wel perfect nog invriezen en daarna gebruiken. Lees hier meer over het invriezen van bananen.

Ik neem vaak een banaan mee op wandeling of daguitstap. Je hebt dan iets gezonds bij en het is handig dat je geen verpakking nodig hebt. Als je een banaan in je rugzak steekt, zorg er dan altijd voor dat die helemaal bovenaan ligt. Als de banaan beneden ligt of de kans krijgt naar beneden te zakken, dan zal die snel helemaal bruin en plat zijn. Niet smakelijk meer.

Nog beter is, als je bovenaan of vooraan een apart vakje in je rugzak hebt. Dat is een veiligere plek om bananen goed te houden als je onderweg bent.

Banaan met havermout

Dit is iets wat ik vaak als ontbijt eet. Plantaardige melk een beetje opgewarmd met wat kaneel, havermout en banaan. Soms eet ik er nog een notenmix zoals deze bij, cacaonibs of geroosterde zonnebloempitten. De ene keer neem ik bessen, de andere keer schijfjes banaan.

Fruitsalade

Wil je wat meer fruit dan enkel banaan binnenkrijgen en zo een gevarieerder rijtje aan vitaminen en mineralen? Dan kan je een fruitsalade maken. Zorg dat je alle kleuren van de regenboog gebruikt, dat ziet er niet alleen mooi uit, dat is ook nog eens gezonder.

Banaan in pannenkoek

Voor pannenkoek heb je geen eieren nodig, dat zie je bijvoorbeeld in dit recept voor pannenkoeken zonder eieren. Maar het kan ook op een andere manier, door banaan te pletten en door je deeg te doen.

Bananenbrood

Bananenbrood kan je als ontbijt eten of als een lekker tussendoortje. Check dit recept voor een gezond bananenbrood dat Sofie met ons deelde >>

Bananenpudding

Je hebt vanillepudding, chocoladepudding én bananenpudding. In ons boek No Milky Way – vegan desserts vind je een recept hiervoor.

Bananenpudding
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter

Fruittaart

Iets op zich niet zo gezond (zoals een taart) toch wat gezonder maken door er fruit op te doen, het is allemaal een kwestie van balans. 🙂 Zo’n fruittaart vinden vele mensen lekker, niet alleen vegans.

In No Milky Way – vegan desserts vind je een recept hiervoor.

Fruittaartjes met banaan, bessen en aardbei
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter

Bananasplit

Wat ik als kind altijd nam als we een ijsje gingen eten was bananasplit. Ook als vegan heb ik dat meermaals gegeten maar dan met vegan chocoladesaus en soja-ijs, of een zelfgemaakt ijsje uit Plantaardig IJsplezier.

Bananenijs

Het zelfde als het vorige? Nee helemaal niet. Geen banaan op het ijs, maar het ijs is de banaan 😉 Mix of blend bevroren stukjes banaan zonder enige vloeistof. En klaar: een romig bolletje ijs. Optioneel kan je er sukjes noot, chocolade,… onder doen. Of wat bevroren aardbeien of bessen mee mixen.

bananenijs - gezond ijs - nicecream
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter

Banaan in smoothie en milkshake

Banaan is lekker in allerlei smoothies en milkshakes. Dat kan met bessen zijn, in een groene smoothie of met cacaopoeder, het kan allemaal. Zelf vind ik banaan uit de diepvries het lekkerst om in een smoothie te draaien. Mijn favoriet: bevroren banaan, plantaardige melk, cacaopoeder en pindakaas. Dit maak ik dan ook minstens één keer per week, maar meestal nog vaker.

Banaan in hartige gerechten

In exotische gerechten kom je ook wel eens banaan tegen. Zoals bij een curry of in deze Cubaanse bowl die ik een tijdje geleden at bij Daantje food & drinks.

Cubaanse bowl met banaan
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter

Bananenchips

Bananenchips ken je misschien van de zakjes die je in de winkel kan kopen, maar je kan het ook zelf maken. Snij de banaan in dunne schijfjes en leg ze naast elkaar op een bakplaat. Bak ze in de oven op 80 graden tot ze droog zijn. Dat kan zo’n anderhalf à twee uur duren.

Bananenchips bestellen >>

Banaan omhuld met chocolade

Een lekkere snack of leuke tractatie is een banaan omhuld met chocolade. Wil je het extra fancy dan kan je deze nog rollen in verkruimelde nootjes of vegan hagelslag.

Banaan op de BBQ

Een zonnige zomer (of lente of nazomer) vraagt om een BBQ. Het is leuk als niet alleen je hoofdgerecht op de BBQ ligt, maar dat je de BBQ ook gebruikt voor het dessert. Mijn favoriet is banaan ingekerft met daarin stukjes chocolade die dan lekker smelt.

Recept banaan op de BBQ >>

Meer BBQ-inspiratie vind je hier >>

Banaan met filodeeg

Nog een lekker dessertje. Wikkel een stuk banaan in wat filodeeg, even de frituur in en klaar. Je kan er nog een bolletje vegan ijs bij serveren.

Heb jij wat inspiratie kunnen opdoen voor wat je met al die bananen in huis kan doen? Laat dan zeker een reactie achter onderaan deze pagina. Laat ook even weten wat jouw favoriet is.