11x vegan ontbijt ideeën om lekker te variëren

Vegan ontbijt ideetjes

Het ontbijt is één van de makkelijkste maaltijden om vegan te eten. Je eet die meestal niet in sociaal gezelschap, hooguit samen met de rest van het gezin en het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. 

Bovendien als je het ontbijt meteen vegan start, dan zal het voor de rest van de dag al makkelijker worden omdat je meteen goed gestart bent. Het kan ook zijn dat jij niet ’s ochtend ontbijt, maar dat je aan intermitterend vasten doet. Dan kan je deze ideetjes nog steeds gebruiken, maar dan wat later op de dag.

Misschien heb jij totaal geen idee wat je zou kunnen eten omdat een vegan ontbijt nieuw voor je is. Misschien ben jij al jaren vegan, maar ben je op zoek naar nieuwe ideetjes. Dan ga je vast wat inspiratie vinden.

vlot vegan bundel

Alles wat je nodig hebt voor een vlotte vegan start

  • Gids
  • Receptenboek, +100 recepten 
  • Vegan abc
  • Werkboek
  • Sneller op tafel

Wat kan je zoal eten qua ontbijt als vegan?

In een standaard gezin wordt er vaak brood, yoghurt of havermout gegeten als ontbijt. Goed nieuws, dit kan allemaal ook vegan gemaakt worden met slechts een paar aanpassingen.

Boterhammen

Een boterham beleggen is snel gebeurd, vandaar dat dit bij veel gezinnen vaak als ontbijt of lunch gegeten wordt. Zelf bakken we meestal zelf ons brood, maar je kan ook navragen bij de bakker of supermarkt of het brood vegan is.

Qua beleg heb je heel wat keuze. Ga jij voor zoet of hartig?

Broodbeleg maken kost niet veel tijd, je weet zeker dat er geen rotzooi in zit en is vaak veel lekkerder. In ons boek No Milky Way – vegan lunch, vind je zowel recepten voor brood als voor broodbeleg. Maar als jij weinig tijd hebt, ga je liever voor gekocht broodbeleg. 

Je kan gaan voor vegan choco, pindakaas of andere notenpasta, maar ook voor hartige spreads zoals met pompoen of hummus. Doe er bovenop nog allerlei groenten en je krijgt meteen al een hoop voedingsstoffen binnen.

Havermout

Havermout kan je eten met plantaardige yoghurt of plantaardige melk. Je kan die eventjes weken, ofwel koken (in water of plantaardige melk) afhankelijk wat jij het liefst eet. En met deze basis kan je enorm gaan variëren zodat je niet altijd hetzelfde hoeft te eten.

Zo kan je vers fruit gaan toevoegen zoals bessen, mango, ananas, banaan, stukjes appel,… 

Verder kan je ook zaden en stukjes noot gaan toevoegen, of rozijnen, kokosschilfers, cacaonibs, pindakaas of amandelpasta. En kaneel vind ik er ook altijd lekker bij.

Overnight oatmeal

Ja dit is ook havermout, maar die kan je de avond ervoor al klaarmaken. Zo kan je ’s ochtends snel ontbijten of het meenemen voor onderweg. Hier vind je alvast een recept voor overnight oatmeal, maar varieer gerust met fruit, noten en zaden.

Overnight oatmeal - voor en de dag erna

Granola

Je kan zelf granola gaan maken zo weet je meteen wat er in zit. Zo is het zeker vegan én bevat het ingrediënten die jij graag eet. Maar als je daar geen zin in hebt kan je ook kant-en-klare granola kopen. Let er dan wel op dat deze niet gezoet is met honing.

De granola kan je eten met wat plantaardige melk of in plantaardige yoghurt en eventueel vers fruit.

Engels ontbijt

Houdt jij van een stevig Engels ontbijt, dan denk je misschien aan een niet-vegan maaltijd met veel vlees en eieren. Maar je kan er ook een vegan variant van maken. Er zijn genoeg vegan vleesvervangers op de markt die je als alternatief kan gebruiken. Eieren kan je vervangen door scrambled tofu te maken. Een pot bonen in tomatensaus, gegrilde paprika, gestoofde tomaat, ui en een toastje kunnen zeker niet ontbreken.

Smoothie

De dag na een Engels ontbijt ben je misschien toe aan iets gezonders en puurder. Je kan gaan voor een smoothie. Je kan hierin variëren met allerlei (diepvries)fruit of je kan zelfs met groenten werken voor een mooie en gezonde groene smoothie.

Groene smoothie ingrediënten

Smoothiebowl

Een smoothiebowl combineert het makkelijk verteerbare en zachte van een smoothie met de knapperige bite van de havermouttoppings. Je maakt een smoothie, liefst met wat diepvriesfruit erin verwerkt en doet deze in een kom. Vervolgens kan je toppings naar keuze gaan toevoegen. Denk aan notenzaden, fruit, cacoanibs, amandelvlokken,…

Chiapudding

Deze chiapudding kan je eten als dessert of als ontbijt. Maak deze de avond voor je ontbijt aangezien het een paar uur moet opstijven.

Pannenkoeken

Een leuke afwisseling zijn vegan pannenkoeken, of je kan de iets dikkere variant pancakes maken.  Zelf eet ik pannenkoeken meestal met choco, maar je kan ook ahornsiroop en vers fruit bij eten.

veganistische pannenkoeken zonder eieren

Van de pannenkoeken bewaren we meestal een deel in de diepvriezer zodat we een volgende keer er snel hebben.

Bananenbrood

Toen wij een huisje huurden was er ook ontbijt bij. Maar zij hadden nog nooit vegans over de vloer gehad en zijn beginnen experimenteren. Ze maakten voor het eerst bananenbrood. Dat is iets wat je zelf ook kan maken als ontbijt. De avond ervoor maak je het klaar of je voorziet een deel in de diepvriezer.

Gezond bananenbrood - vegan en suikervrij

Ontbijtburrito of -taco

Standaard worden deze met eieren en vlees gemaakt, maar je kan het gerust veganisten. In plaats van gehakt kan je vegan gehakt nemen of je kan gebruik maken van vegan worstjes en deze in kleine stukjes snijden. De eieren kan je vervangen door scrambled tofu. Daarbij kan je nog wat bladgroen, avocado en tomaat toevoegen.

In plaats van de vleesvervangers kan je ook een gezondere variant maken, door ui, courgette, paprika, bonen, tomaat en champignons te wokken en deze tussen je burrito (met bonen) of taco te doen. Deze voorzie je uiteraard van een lekkere kruidenmengeling voor extra taste.

Zelf geef ik de voorkeur aan een volkoren wrap.

Vegan ontbijt taco

Misosoep

Soep als ontbijt? Ja hoor, de Japanners hebben dit regelmatig als eerste maaltijd. Zelf heb ik het liefst deze shiro miso (witte) deze is zachter van smaak dan de donkere. Lente-uitjes, zeewier en blokjes tofu mogen ook niet ontbreken. Geen zin om dit ’s ochtends te koken dan kan je ook kiezen voor een biologische instant misosoep.

Ontbijt misosoep
Deze foto komt uit ons kookboek No Milky Way 2 – vegan lunch

Vegan ontbijt om mee te nemen

Heb jij meestal ’s ochtends weinig tijd. Dan kan je een ontbijt de avond voordien voorbereiden en deze meenemen. Dat kan heel makkelijk met een overnight oatmeal, een chiapudding of een stuk bananenbrood. Verder kan je ook een pakje instant misosoep meenemen en op je werk water koken. Je kan ook een vegan maaltijdshake maken en deze onderweg opdrinken.

vlot vegan bundel

Alles wat je nodig hebt voor een vlotte vegan start

  • Gids
  • Receptenboek, +100 recepten 
  • Vegan abc
  • Werkboek
  • Sneller op tafel

Wat eet jij zoals als ontbijt? Laat het me zeker weten dan kan je mij en de andere lezers verder inspireren. Is er een nieuw idee bij dat je eens zou willen proberen? Laat het me zeker weten in een reactie onderaan deze pagina.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
vegan weekmenu

Schrijf je in en ontvang
ons gratis Vegan weekmenu

Vegan eten hoeft niet moeilijk te zijn. Met dit kant-en-klare weekmenu hoef je zelfs niet meer na te denken ;-) Recepten voor ontbijt, lunch en diner.

2 reacties

  1. Hallo Elke,
    Leuke ideetjes allemaal.
    Maar bij het plaatje van het bananenbrood schiet het water me in de mond…
    Terwijl ik echt al ontbeten heb….
    Hartelijke groet, Hinke

  2. Hallo Elke,

    Smakelijke recepten allemaal! Er is zoveel variatie mogelijk als veganist
    Zou wel het intermediair vasten s’ ochtends niet doen maar juist een stevig gezond ontbijt! Tenzij je langer aan’t vasten bent ( 2/3 dagen is perfect).
    Zou dus na een stevig ontbijt 5 uren niets nemen( behalve drinken natuurlijk ) en dan een iets lichtere warme maaltijd of salade , niet later dan 16:00 en daarna- behalve drinken niet eerder dan 2 uur later net als overdag( nooit tijdens het eten!) En daarna intermediair vasten tot de volgende ochtend. Het is gemakkelijk ook en het best voor je spijsvertering: dat kan s’nachts eindelijk tot rust komen. S’ ochtends is je spijsvertering helemaal schoon en neemt het lichaam beste voedingsstoffen op.

Praat lekker mee ...

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • vegan kookboeken
  • Meest recente berichten

  • Recente reacties

  • Ook lezen?

    polenta pap ontbijt recept

    Polenta pap ontbijtje (recept)

    Het eerste wat ik meestal op een dag eet, is opgewarmde kokos-rijstmelk met daarin havermout, hennepzaad, cacaonibs, banaan of bramen als die er in de

    Engels ontbijt vegan recept

    Engels ontbijt – vegan style

    Op vakantie op hotel gaan betekent voor velen heel uitgebreid ontbijten. Vaak voorzien ze dan op hotel ook een Engels ontbijt. Mijn vriend is daar

    Groene smoothie maken - recept met spinazie

    Groene smoothie maken

    Een ontbijtje met heel wat voedingsstoffen of een tussendoortje dat gezonder is dan een snoepreep? Ja hoor dat is heel makkelijk te maken: de groene